Af Tom Fisker Jørgensen
Du skal stå tidligt op for høj læringseffekt
Effektive teamudviklingsprogrammer indebærer, at der er sket forandringer, når indsatserne er overstået. Gerne mærkbare, synlige og positive forandringer, som ikke har en døgnflues levetid, men som derimod er dybt forankret i teamets vaner, mindset og perception.
HR-afdelinger har brug for at lave og igangsætte sådanne succesfulde indsatser og teamudviklingsprogrammer for ellers brænder stolen under dem.
Men hvornår begynder effektive teamudviklingsprogrammer egentlig? At tro det begynder kl. 8.30, når alle deltagerne er samlet og sidder med deres rundstykke og får lys i øjnene af dagens første kaffekop, er lidt naivt. Det begynder længe før.
Skab rammerne for succes
Hos Ambitious Teams er workshopdagene blot en del af den fulde proces med at levere et integrerede og læringseffektive teamudviklingsprogrammer.
Et team består af individer, som alle har forskellige præferencer for læring. Nogle er refleksive i deres foretrukne indlæringsform, andre pragmatiske, teoretiske eller aktivistiske.
Hvordan kommer vi disse læringsstile i møde, og sikrer en platform for maksimal læringseffekt? Vi optimerer, hvordan de motiveres i tiden frem til workshoppen.
Hvem tror du vil få mest ud af et teamudviklingsprogram, når du betragter nedenstående tre kursister?
A: Den uforberedte deltager
Allan ankommer til workshoppen, stolt af at han i morges selv fandt ud af, at det var teamudviklingsdag. I håbet om at der serveres morgenmad indfinder han på lokationen, som én af de første.
Det skal nok blive en god dag, for der er vist også noget særligt at spise til middag. De er nu gode nok, sådan nogle teamdage, tænker han, mens han går forbi underviseren med blikket stift rettet mod en stol bagest i lokalet. Den bedste af alle pladser.
Bare vi nu ikke skulle forberede noget, når han lige at tænke. imens strøtanken forsvinder, da han ser jordbærmarmeladen ved siden af rundstykkerne. Det skal jeg nok komme igennem. Maksimal læringseffekt og tanken om at kunne gå derfra med noget rigtigt brugbart ligger ham fjernt.
B: Den læringsforelskede deltager
Birte har en mere konstruktiv tilgang til teamudviklingsprogrammer. For hende gælder det nemlig om at tilegne sig kompetencer og få papir herpå. Og dagens workshop er da også den eneste hun mangler for at kunne få fuld plade i organisationen.
Motiveret af at være den første som gennemfører alle de udbudte teamudviklingsprogrammer, stryger hun ind i lokalet med positiv energi, overbevist om at denne dag bliver god, for hun vinder ligesom konkurrencen.
Mens hun sætter overvejer hun, hvordan hun helt naturligt kan få denne sejr flettet ind i dialogerne med de andre. Det tegner til at blive en god dag. Ingen kan klandre hende for noget, for høj læringseffekt handler vel om fuld spilleplade.
C: Den fokuserede deltager
Christina ankommer lige i sidste øjeblik og virker lidt fortravlet. Men hun lader underviseren forstå, at hun har til opgave at sammensætte et nyt team i forbindelse med et af virksomhedens nye store projekter.
Hun håber på at kunne få informationer fra workshoppen, som hun kan bruge direkte i sit kommende arbejde. Hun har specielt ét spørgsmål, som nager hende: hvordan sammensætter man et virkeligt dynamisk team? Hvis hun kunne blive klogere på dette, så vil hun være meget taknemmelig.
Rundstykkerne ænser hun ikke, men interagerer proaktivt i workshoppen fra første færd. Hun går efter at omsætte viden til handling.
Maksimal læringseffekt = værdi for pengene
Hvilken workshopdeltager tror du har størst sandsynlighed for at omsætte viden til effekt på bundlinien i virksomheden?
Workshopdeltager A skal man nok ikke regne med får omsat så meget i praksis efterfølgende. Hverken tilegnelse af nye viden, nye færdigheder, skabelse af individuelle resultater eller effekt på bundlinien ligger ham på sinde, når ham deltager på teamudviklingsprogrammer.
Workshopdeltager B er motiveret og kan måske få ny viden og nye færdigheder med sig, men ligefrem at håbe på, at det bliver til effekt på bundlinien, synes urealistisk.
Workshopdeltager C har allerede koblet læringsindholdet med en specifik opgave, så her synes sandsynligheden for at teamudviklingsprogrammet bliver til effekt på bundlinien og værdi for organisationen størst.
På trods af den noget selektive tilgang til teamudviklingsprogrammer, som risikerer at vende det blinde øje til bestemte læringspunkter på workshoppen, så er deltager C tættest på, at skabe return on investment for virksomheden.
Fra et økonomisk perspektiv vil enhver virksomhed gerne kunne sige, at deres teamudviklingsprogrammer betalte sig selv tilbage mangefold i form af sparet eller tjent mønt.
3 råd til at skabe teamudviklingsprogrammer med maksimal læringseffekt
De bedste teamudviklingsprogrammer vi har designet, og som efterfølgende ved målinger har vist utrolig læringseffekt, har håndteret deltagernes forventninger til fulde. Sådanne programmer gør altid noget for deltageren.
1) Fantastisk teamudviklingsprogrammer giver løfter
1) Forud for workshoppen har deltagerne brugt tid på at udfylde en personprofil, så de ved at de får noget på workshoppen. Der er skabt en forventning og en spænding. Som HR-ansvarlig og/eller konsulent skal med andre ord love give noget værdifuldt.
2) Fantastiske teamudviklingsprogrammer indfrier løfterne
Under workshoppen er der læring i flere lag, således at der både er noget til professoren og noget til førstegangsdeltageren. Flere lag i workshoppen, og deltagerne tildelt rollen som detektiver. Som HR-ansvarlig og/eller konsulent skal du indfri dit løfte.
3) Fantastiske teamudviklingsprogrammer leverer mere end lovet
Efter workshoppene skal deltagerne holdes til ilden. Gerne med boostere, motiverende øvelser, adgang til fortsat letfordøjelig læring etc. Du skal som HR-ansvarlig og/eller konsulent give mere end dit løfte.
Hvis I gerne vil have eller lave teamudviklingsprogrammer med høj læringseffekt, der ved målinger 1 måned efter sidste workshopdag scorer over 120% i læringseffekt, så ring eller skriv til Ambitious Teams for at få en løsning på lige netop jeres udfordring.
Du er også velkommen til at ringe for at få gode råd til netop din situation. Du må også gerne snakke med vores referencer.